Másfél méter távolság

75.: Csontváry 170

3. évad 10. rész: Kiállításon jártam Pécsett

2023. november 09. - Pécs Decentrum

Előző cikk
Következő cikk

Csontvárynál az értelmezés kereteit a vászonra vitt festménynél a helyszín és a napszaknak megfelelő megvilágítás jelölik ki.

A Csontváry-képek megtekintése régóta a bakancslistámon szerepelt. Most visszatekintve nem is értem, miért várakoztattam meg magamat ezzel a vizuális attrakcióval.
Október utolsó vasárnapján, egy nyár végét idéző meleg szellő kíséretében kocsiba pattantunk a férjemmel, és útnak indultunk Kaposvárról Pécsre. Nem is késlekedhettünk tovább, hisz a Szépművészeti Múzeum és a pécsi Janus Pannonius Galéria közös kiállítása már csak egy hétig volt megtekinthető a pécsi Csontváry Múzeumban.

A festő születésének kerek évfordulójára felvonultatott tárlat negyvenöt festménye vezeti be Csontváry Kosztka Tivadar munkásságába a látogatókat. Elsőre nem tűnik túl soknak a közel félszáz alkotás. Ám megpillantva az impozáns műveket és tapasztalva egyik-másik méretének monumentalitását, gazdag színvilágát, aprólékos kidolgozottságát, Csontváry egyedi festői attitűdjét – minden klisé nélkül mondhatom – azonnal rabul ejti a nézőt. Meghatározó élményt kínál korosztálytól függetlenül.

A kiállítás ugyan nem nyújt a teljes életműbe betekintést, de a festőművész munkásságának méltó válogatása – nagyobb hiányérzet nélkül.

368049441_1439534383283794_9197372238112912126_n.jpg

A múzeumba érkező figyelmét az első kompozíciók egyike – az Almát hámozó öregasszony – rögtön megragadja a szokatlan, szemlélő fele lejtő nézőpontjával.

 Tovább sétálva pedig garantált, hogy a többi alkotás is fenntartja az érdeklődést. Hol a mérete lenyűgöző, hol a fényviszonyok megjelenítése, másutt az alkotás mozgalmassága ragadja meg a figyelmet. Minden festmény nagyon eleven, a vibráló színek, a részletek akkurátus megkomponálása elkápráztatja a szemlélőt. A teljesség igénye nélkül említeném a saját kedvenceim: A Nagy Tarpatak a Tátrában, a Jupiter templom romjai Athénban, Kocsizás újholdnál Athénban, Önarckép, Templomtéri kilátás a Holt-tengerre Jeruzsálemben, és végül, de nem utolsósorban a Magányos cédrus című festmény.

370273955_1529289981140210_3687276227738417741_n.jpg

A felsorolt alkotások mindegyikénél a fényviszonyok meghatározzák a kép hangulatát. Csontvárynál az értelmezés kereteit a vászonra vitt festménynél a helyszín és a napszaknak megfelelő megvilágítás jelölik ki.

 380558684_1403265567272793_3379587599735905473_n.jpg A tátrai tájkép egészében is lenyűgöző látvány.


385510484_7188895851163084_1776571863253681246_n.jpgA kép részleteire helyezve a figyelmet azonban magunk is részesei lehetünk a festménynek. A fényárba úszó képrészlet virágokkal és egy kis úttal a bal előterében kijelöli a nézői perspektívát, azt az érzést kelti, mintha magunk is ott állnánk a hatalmas hegység lábánál és csodálnánk a Tátrát.

 385538323_698407365574704_5912424485424963562_n.jpg

 Ugyan nem közelíti meg A Nagy Tarpatak a Tátrában festmény méreteit az athéni út inspirálta két fentebb említett mű, viszont számomra nagyon kifejező mindkét alkotás. Az éjszakai fényviszonyok ábrázolásának problematikája jelenik meg ezen Csontváry festményeken.

 371537356_666661232114230_5266018544889018743_n.jpg

 A helyszín megvilágítása a hold természetes, hideg és lámpa mesterséges, meleg fényében lenyűgöző összképet eredményez a Kocsizás újholdnál Athénban festményen.

369228748_991793065255241_3084627497554245776_n.jpg

 A Jupiter templom romjai Athénban című képről pedig maga a művész így fogalmaz: „…ez az első festmény, a melyen már vásznat nem lát a szemlélő.”

396467143_724739912325145_9208375894722466675_n.jpg

Nem véletlenül a Magányos cédrus a festő legismertebb műve, Német Lajos monográfiájában a következőket írja: „…Fő mű, amely csak ritkán, a legihletettebb pillanatokban születik.” -olvashatjuk a festmény mellett a múzeumban. Csontváry művészi igényének tükreként emeli a kiállítás színvonalát. A kép a megfoghatatlanságával megszólítja a nézőjét, mindenki számára mást szimbolizálva. A festmény valami ősi, egyetemes jelképe, erről vall a cédrus magányában a személőjének. 

376386393_321777790710047_6831154984653310945_n.jpg

Templomtéri kilátás a Holt-tengerre Jeruzsálemben pedig egy képbe sűríti jeleníti meg a város minden jelképét a festő magas alkotói igényességéről tanúskodva.

A fény ábrázolásának kérdése, mely számtalan Csontváry alkotáson visszaköszön, meghatározza az egész tárlat látványvilágát. Útravaló gyanánt a befogadó minden bizonnyal a vizuális élmény keltette hatás alatt elégedetten távozhat, tovább elmélkedve a művekről.

Írta Bedegi Kitti
A fotókat a szerző készítette

Előző cikk
Következő cikk

A bejegyzés trackback címe:

https://masfelmetertavolsag.blog.hu/api/trackback/id/tr2118255001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása